Hosgeldiniz! Anonymous
Özel Arama

Karcığar Makamı

Makamlarla ilgili bilgileri burada bulabilirsiniz.

Karcığar Makamı

İleti neyhane » 26 Arl 2011, 20:54

Karcığar Makamı
karcigar-makami.jpg
karcigar-makami.jpg (16.65 KiB) 3145 defa görüntülendi

Karcığar makamı inici-çıkıcı bir seyir gösterir. Makam genellikle güçlü perdesi olan Nevâ perdesinden seyirlere başlar, ilk seyirlerde Hicaz beşlisi içindeki seslerde daha belirgin dolaşımlarda bulunur. Nevâdan sıkça asma kararlar verir. Karara doğru gelirken, Çargâh perdesi üzerinde kısa da olsa bir Nikriz geçkisinin yapıldığı görülür.

Uşşak ve Beyatîde olduğu gibi, Karcığarın da, Segâh üzerinde belirgin asma kararlar verildiği görülmez. Karara doğru Hisar perdesi, Hüseynî veya Dik Hisara çevrilerek, çok kısa bir geçki şekli kullanılır. Bu durumda Hüseynî makamına kısa bir gösteriş yapıldığı, hemen yine Hicaz makamına dönülerek karara gidildiği görülür. Dik Hisar perdesi aynı zamanda diğer bir geçkinin de kaynağı olur. Bu geçki, Dik Hisar üzerinde yapılan Bahr-i Nâzik makamının geçkisidir. Diğer bir deyimle, Dik Hisar üzerinde bir Segâh geçkisi şeklinde görülür. Bestekârlarımız bu geçkiyi eserlerinde kullanmışlar, özellikle saz eserlerinde bu geçkiye daha çok yer vermişlerdir. Bu itibarla Hüseynî ve Dik Hisar perdeleri üzerindeki kısa duraklamalar ile yapılan bu geçkiler Karcığar makamının özellikleri arasında bulunan geçkilerdir. Bu geçkiler Karcığarı zenginleştirmekte ve adeta Karcığarı bize tanıtan küçük lahnî yapılar olmaktadır.

Karcığar kararda yeden almaz. Kararlar Beyatî çeşnisi ile verilir.

Karcığarda tizdeki Hicaz beşlisi içinde bulunan Hisar perdesi (bakiye bemollü Mi) üzerinde biraz durmamız gerekmektedir. Hisar perdesi, Dügâh üzerinde yani yerinde kurulu bulunan Hicaz makamının Dik Kürdî perdesinin simetriği olmaktadır. Fakat, Karcığarda bu perde biraz daha dik olarak icra edilir. Bu takdirde de bakiye buudünden çıkılmış, eksik bakiye bölgesi içine girilmiş olur. Karcığar makamında bu tür bir icra özellik taşır. Gerçi bazı Karcığar eserlerde tam bakiye bemolü (Hisar perdesi) kullanılırsa da, bu tür bir değişiklik çok az meydana gelir ve eksik bakiye bemolü içinde, Hüseynî veya Dik Hisardan kaydırmalar (glisando) yapılarak bemol gösterilmesi uygulanan bir usuldür. Ancak bu zorunlu bir icra şekli değildir; makamı daha güzel gösterebilmek için yapılan özel bir icra tarzından ibarettir.

Karcığar makamı, tiz taraftaki dolaşımlar doyurucu olarak gösterildikten sonra, pest dörtlü içinde ve Beyatî çeşnisi belirtilerek karara doğru gelinir, bu arada çoğu zaman Hisar perdesinin yerine Dik Hisar perdesinin kullanıldığı görülür ve Dügâhta yedensiz olarak karara varılır. Karcığar peste doğru bir genişleme göstermez. Tizde ise Muhayyerden sonra, Uşşak dörtlüsü içinde tizleşmeler yapıldığı gibi, Tiz Çargâh açılarak yapılan genişlemelere de rastlanır. Diğer taraftan, bestekârın zevk ve inisiyatifine bağlı olarak diğer tür genişlemeler de her zaman yapılabilir.

Kaynak:http://www.turkmuzigi.web.tr/makam/607-karcigar
Koskoca Alemde Yalnız Bir Kulum!
Kullanıcı avatarı
neyhane
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
 
İleti: 1181
Kayıt: 28 Mar 2011, 20:57
Cinsiyet: Erkek
Yasadiginiz sehir: İstanbul-I (Avrupa)
Bulunduğu_ilçe: * Beylikdüzü İlçesi
Dogum_Tarihi: 06 Mar 1987

Türk Müziğinde Makamlar

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir