Hosgeldiniz! Anonymous
Özel Arama

Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

Yöneticilerin anketleri yer alıyor

Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

Evet
20
49%
Hayır
21
51%
 
Toplam oy : 41

Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti neyhane » 12 Nis 2011, 23:11

Nota iskelet olarak gerekli ama notayla türk musikisi icra etmek sağlıklı değil.Küçük nüansları nota ile ifade etmek çok zor.
Sonra türk musikisi esere veya ortama göre küçük farklılıklar gösterebilir.Müzisyenlerin ve ortamın durumuna göre bazen biraz daha ağır ,bazen hızlıca,bazen biraz dik,bazen hafif pest.

Bizim musikimizi batı eserleri gibi standart bir kalıba sokamazsınız.Nota ile dikenli tellerle sarılmış kafesin içine koyamazsınız. Koyarsanız ne tadı nede tuzu kalır.

Nota sadece yardımcı olarak faydalıdır,esası eseri bir ustadan meşk etmektir.Müziğimizin geleneğinde meşk vardır.Hatta şimdi
ismini tam hatırlayamadığım ve yanlış zikretmekten korktuğum için yazmadığım büyük dedeustalardan biri,talebesinin cebinden nota yazılı kağıt çıktığı için talebesini dersten kovduğu ve bir süre affetmediği anlatılır.

Nota bilmek iyidir ama şart değildir.Musikimize nota çok sonradan girmiştir.Eseri hafızaya almak ve meşk yoluyla ileriki nesillere aktarmak en doğru yoldur.Muhayyer,rast,kürdi ve dik kürdi nota bilinmezken de vardı.Bizim musikimiz perde esaslı bir müziktir.
Biri sorsa şah neyde çargah üflendiğinde hangi nota frekansında ses çıkar diye yarım saat düşünürüz. Boahenkle üflediğimiz
bir makamın güçlüsü ile aynı eseri mansur yada yıldız neyle üflediğimizdeki güçlü aynı notamıdır değildir.Bunu bilmeyen birine anlatın deseler anlatabilecek biri varmı aranızda?

Bizim musikimizde perde esastır Şahney de olsa,bolahenkde olsa,süpürde veya Kızney de olsa sesler farklı bile olsa perdeler hep aynıdır.Herşey gayet açık ve görsel olarak ortadadır.Turkmüziği yahoo grubunda ra-dü-se solfeji çalışmaları buna çözüm
bulmak için yapılmaktadır.

Sonra türk müziğinde nota gibi sabit bir nokta yoktur.Batı müziğinde Do4=261.63 mhz la4 =440.00 mhz olarak sabittir. Bizde mansurney dügahı ile la4 eşit varsayılır.o zaman la4=Dügah= 440 mhz diyebilirmiyiz.Diyemeyiz çünkü bizim musikimizde perdelerin
böyle sabit değerleri yoktur.Örnegin dügah bazen 442 mhz olabilir bu makama göre değişir,bunu nota ile nasıl açıklayabiliriz.

Nota öğrenmek iyidir,batı müziği gibi matematik temelli müzik için çok iyidir.Ama bizim musikimiz matematiksel değil duygusal bir
müziktir.O esneklikleri nota ile tam ifade edemeyiz.Bu yüzden eser geçmek meşk etmek gereklidir.Notaya bakıp dümdüz icra ile mekanik müzik bize göre değildir.

Notaların hikayesi
Bilinen batı notasını ifade eden notaların isimlerinin,(do,re,mi,vs.)klisede okunan bir ilahinin ilk hecelerinden oluştuğunu henüz geçen hafta TRT 2 de izlediğim bir proğramda öğrendim.

Bakınız.

Si hariç diğer notaların isim babası Gui d Arezzodur. Arezzo bu adları Aziz Iohannes Battista ilahisindeki mısraların birinci hecelerinden alarak takmıştır. Yedinci notanın adı uzun zaman B olarak kalmış, sonradan 13. yüzyılda Sanete Iohannes kelimelerinin baş harflerinden meydana gelen si adını almıştır.

İtalya Toskana'da Arezzo katedralinde rahip Guido, 1030 yılında koro çocuklarına duaları ezberletmek için bir yöntem bulur.
Her yeni sesin bir öncekinden daha yüksek başladığı bir halk ezgisi öğretir.
Sonra bunu Latince ve dinsel içerikli bir metne çevirir.

Elinin parmaklarındaki girinti ve çıkıntılara metnin ilk hecelerini yazar. Böylece bir gam dizisinin sekiz notasını birden sergilemiş olur:
hand.gif
hand.gif (3.09 KiB) 6700 defa görüntülendi


Ut queant laxis (ut sonradan DO olacaktır)
Re sonare fibris.
Mi ra gestorum,
Fa muli tourum,
Sol ve polluti,
La biİ reatum,
Sa ncte Joannes (sonradan Sİ olacaktır).

Yukarıdaki sözlerin anlamı:


`Ey Aziz Yahya !
Bozulmuş ümmetinin ağzından
Kötülüğü kaldır ki, onlar
Hançerlerini titreterek
Senin hayret verici emellerini
Yad etsinler!`


http://www.acmd.org.tr/?xp=15&id=35

Üstad Kani KARACA malum gözleri görmeyen fakat musikiyi en iyi bilen başka bir örnek.Hayatında hiç porte ve nota görmemesine rağmen,rahmetli her makamı sesiyle,perdeleri göstere göstere nakış gibi işliyordu.Musikimizi en iyi bilen ve icra edenlerden biriydi.

Yanlış anlaşılmamak için bir açıklama yapmak gerekiyor.Burada kimse notaya karşı değil.Bilmekte çok yarar olduğu kesin.
Ama anket sorumuzun cevabını arıyorsak,gerçekleri belirtmemiz lazım.
Koskoca Alemde Yalnız Bir Kulum!
Kullanıcı avatarı
neyhane
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
 
İleti: 1181
Kayıt: 28 Mar 2011, 20:57
Cinsiyet: Erkek
Yasadiginiz sehir: İstanbul-I (Avrupa)
Bulunduğu_ilçe: * Beylikdüzü İlçesi
Dogum_Tarihi: 06 Mar 1987

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti amedos » 21 Nis 2011, 16:04

bence nota müzigin alfabesidir,nasilki alfabe bilmeden bir yazi okuyamiyorsak,nota yi bilmeden de eserleri icra edemeyiz,arkadaslar mesk yolu ile diyor ama acaba insan hafisazi kac tane eser ezberleyebilir, veya hafiza da tutabilir.
düsünün hic duymadigiz bir eseri elinize tutusturtular,notayi bilmez isen nasil okuyacaksin,ki tamam mesk yapmak da cok faydalidir,ama benca bunu nota nin önüne koyamayiz,müzik icra edmek istiyorsak nota ögrenmek sart.ha yok bana lazim degil dersin o zaman 3-5 bilemedim 10 sarki ezberlersin ve orda kalirsin.selametle
Kullanıcı avatarı
amedos
 
İleti: 12
Kayıt: 18 Nis 2011, 15:10

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti Fakir » 21 Nis 2011, 16:09

amedos a katılıyorum
Nota bilgisi şart

Rahmetli Kani Karaca örneğini vermişler bu yazıda ama kanımca tam oturmamış. Nota bilgisine sahip olmak ayrı bir konu NOTAYI GÖRMEK ayrı bir konu. Kani hocamızın nota bilgisi elbetteki vardı görmese bile.
Kullanıcı avatarı
Fakir
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 301
Kayıt: 29 Mar 2011, 19:31

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti amedos » 21 Nis 2011, 20:38

ve sunu da unutmamak gerek kani hoca gibiler milyonda bir cikar.
Kullanıcı avatarı
amedos
 
İleti: 12
Kayıt: 18 Nis 2011, 15:10

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti emrea » 26 Nis 2011, 11:02

Eskiden Nota denen birşey yokmuş. Hafız Sami, Hafız kemal Değerli Üstadlar Gönüllerinden geldiği gibi okuduklarını biliyorum. Kulaktan okumak vardı aslında. Şahsen Nota da olması gerekiyor. Ancak Öncelik Kulak olması gerekir. çünkü Nota bir yere kadar gidebiliyor. Bütün Si notası her makamda Aynı mı ?. Her makamın kendine has sesi var. Bütün sesler her makamda ayrı ayrı bir tonda. Bazısı gür bazısı pes bazısı dik vs. Notada olması gerek amma Öncelikle derim ki Kulak herşeyden önemli..
(Şahsi Düşüncem)
Okyanusda tek bir damla misali.
emrea
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 110
Kayıt: 21 Nis 2011, 11:08

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti neyhane » 26 Nis 2011, 20:05

Eyvallah.
Koskoca Alemde Yalnız Bir Kulum!
Kullanıcı avatarı
neyhane
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
 
İleti: 1181
Kayıt: 28 Mar 2011, 20:57
Cinsiyet: Erkek
Yasadiginiz sehir: İstanbul-I (Avrupa)
Bulunduğu_ilçe: * Beylikdüzü İlçesi
Dogum_Tarihi: 06 Mar 1987

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti Sinan Duru » 04 Haz 2011, 07:30

Merhaba,

Öncelikle güzel bir münazara konusu açmışsınız, teşekkür ederiz.

Müzik ilmini bir lisan olarak kabul edersek; ki Cinuçen Tanrıkorur'un Türk Müzik Kİmliği kitabının ilk satırlarında okuduğum üzere, müzik kelimesi Yunanca Mûsike (Mouse, peri anlamına gelmektedir, -ike bir ektir), yani Perilerin (Meleklerin) dili anlamına gelmektedir; işte nota da bu dilin bir alfabesidir diyebiliriz.
Takdir edersiniz ki hiçbirimiz kendi lisanımızı öğrenirken önce alfabeyi öğrenmedik. İlkokul sıralarına geldiğimizde zaten hepimiz konuşabiliyorduk. Ancak yine de hepimiz yeni şeyler öğrenebilmek, öğrendiklerimizi unutmamak, bize aktarılanları sadece çevremizle sınırlandırmamak, şu anda da yaptığımız gibi bilgilerimizi aktarmak adına kendi alfabemizi öğrenme ihtiyacı hissettik ve okumayı, yazmayı öğrendik.
İşte Mûsıkî'de de nota unutmamak, bilgi aktarmak adına kullanılır diye düşünüyorum. Ama nasıl alfabeyi bilmeden dilimizi konuşabiliyorsak, nota bilmeden de Mûsıkî yapılabileceğinin kanaatindeyim.

Tabi bir de işin şu boyutu var. Bize dilimiz öğretilirken hep, "Türkçe yazıldığı gibi okunan bir dildir." ifadesi öğretildi. Ama gerçekten öyle midir acaba? Şu an bu yazıyı yazarken hemen aşağıda bir arkadaşımın "kanımca" kelimesini kullandığını gördüm mesela. Bu kelime yazıldığı gibi okunuyor. Şimdi bu kelimeyi biraz değiştirerek iki farklı cümlede kullanalım. "Benim bu konudaki kanım...", "Kanımın son damlasına.." cümlelerindeki "kanım" sözcüğünün iki cümlede de aynı şekilde kullanıldığını ve okunduğunu görürüz. İşte bunları ayırmak için de farkında bile olmadan, küçük nüans ve hecelerdeki vurgu farklılıklarını kullanıyoruz. Yani aslında alfabenin konuştuğumuz dili tam olarak karşılamadığını ve bu küçük ayrıntıları tam olarak ifade edemediğini söyleyebiliriz ki bu normal bir olgudur. Tabi ki biz dilimize hakim olduğumuz için bu farklılıkları okurken de doğru bir şekilde anlayabiliyoruz.

Şimdi bu yazdıklarımızı Mûsıkî ile bağdaştırmaya çalışalım. Eğer Mûsıkî bir lisan ve nota da bu lisanın alfabesiyse, özellikle de Türk Mûsıkîsi için bu alfabenin, bu lisanı tam olarak ifade edemediği kesindir. Bu eksikliği tarif için hocalarımız bize en çok Uşşak makamının tarifini örnek verdiler, biz de öyle yapmaya çalışalım. Bildiğiniz üzere Uşşak makamındaki "Si" sesi koma bemoldür. Segâh makamını ele aldığımızda buradaki "Si" sesi de koma bemoldür. Ancak iki makamda basılan "Si" sesi kesinlikle aynı değildir. Uşşak makamını tam olarak ifade etmemiz için buradaki "Si" sesinin 2-3 koma gibi basılması gerekmektedir aksi takdirde Uşşak makamındaki hissiyatı vermez. Yani notada ikisi de aynı yazılır ama yukarıda verdiğimiz örnekte olduğu gibi küçük ama ölümcül nüans farklılıkları vardır. Nota üzerinde bütün komaları da ifade etmek çok karışık olacağından ve şu an itibariyle mümkün olmadığından bu farklılıkları notada veremeyiz. Ancak nasıl ki kendi dilimize hakim olduğumuz için bu farklılıkları okurken bile anlayabiliyorduk o zaman Mûsıkî'de de bu farklılıkları anlayabilmek için önce bu lisana hakimiyeti çözmemiz gerekmektedir.

İşte bu sebepten dolayı Mûsıkî öğrenimi için bu işi iyi bilen bir üstadla çalışmak şarttır. Hocalarımızın da bize aktardığı bilgilere göre Türk Mûsıkîsi en iyi "meşk" yöntemi ile öğrenilir. Tabi ki nota öğrenmek yararlıdır ve öğrenilmesi gerekmektedir ancak bu lisanı iyi konuşmak için elzem bir ihtiyaç değildir diye düşünüyorum.

Af buyrun yani iddia etmiyorum tabi ki ama acizâne görüşlerimi ve hocalarımızdan öğrendiklerimizi belirtmek istedim sadece konuyla ilgili. Sözlerimde bir kusur varsa affınıza sığınırım.

Saygılarımla
En son Sinan Duru tarafından, 14 Haz 2011, 22:01 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 değişiklik yapıldı.
Sinan Duru
 
İleti: 11
Kayıt: 23 Nis 2011, 16:13

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti Fakir » 04 Haz 2011, 18:10

Eyvallah sinan duru
Kullanıcı avatarı
Fakir
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 301
Kayıt: 29 Mar 2011, 19:31

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti emrea » 06 Haz 2011, 16:43

Eyvallah
Okyanusda tek bir damla misali.
emrea
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 110
Kayıt: 21 Nis 2011, 11:08

Re: Nota bilgisi olmadanda iyi müzik yapilabilrmi?

İleti Aziz Dede » 29 Tem 2011, 09:52

Nota olmadan müzik olmayacağı kanaatindeyim ... Keza kulak olmadan da öyle ...

ikisini ayırı tutmamız abes olur . İleri derecede nota bilgisine sahip olsada insan kulak olmadıktan sonra hiçbir şeye yaramaz,istediği kadar kulağı sağlam olsun bi süre sonra notaya bağlanmak zorunda olacaktır .

Nota öğrenmek solfej öğrenmek zor bişey değildir arkadaşlar ve bunları öğrenince hangi eserin notasını önününe alırsanız alın o natayı dinliyormuş gibi hissedersiniz bu da sizin gelişmenizi sağlar .

Musıki yi solo olarak düşünürseniz belki bir nebze kulak öne çıkabilir işte bu safhada Hafız Burhan gibi üstadlar ele alınır lakin tam teşekküllü bir musıki heyeti düşünün nota olmadan işlemesi hayli güçtür ( eski zamanlardaki meşk düzenini ayrı tutuyorum )

Türk Musıkisi ne notayı yakıştıramayanlar yüzünden nice şaheserler günümüze ulaşamamıştır . Buna nazaran son dönem notistlerimiz misal Kanûnî Mehmet Bey için " uçan kuşun kanat sesini notaya alır " derlermiş tabi ki bunun için çok iyi yetişmiş bir kulak ve çok iyi bir musıki bilgisi gerekmektedir . Mehmet Bey gibi üstadlarımız sayesinde şu anda bir çok eseri bizler icra edip aktarabiliyoruz .

Lafın kısası bizim musıkimizde hem kulak hem nota olmazsa olmazdır ayrı düşünülemez ...

Sevgilerimle
Kullanıcı avatarı
Aziz Dede
 
İleti: 7
Kayıt: 21 Tem 2011, 10:08
Cinsiyet: Erkek
Yasadiginiz sehir: İstanbul-I (Avrupa)
Bulunduğu_ilçe: * Büyükçekmece İlçesi
Dogum_Tarihi: 16 Ekm 1979

Sonraki

Anketler

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 0 misafir